Speculum Fidei – Willem van Saint-Thierry

De middeleeuwse monnik en mysticus Willem van Saint-Thierry (omstreeks 1075-1148) bleef lange tijd in de schaduw van zijn beroemde vriend en tijdgenoot Bernardus van Clairvaux. Pas in de twintigste eeuw werd zijn oeuvre naar waarde geschat.

Jezuïet Paul Verdeyen maakte het tot zijn levenswerk om Willems spirituele meesterwerken in het Nederlands te vertalen en de inhoud ervan te ontsluiten.
Een van zijn belangrijkste werken schreef Willem tijdens zijn verblijf in de cisterciënzerabdij van Signy, in de Franse Ardennen.

Speculum fidei, letterlijk de spiegel van het geloof, kwam tot stand tussen 1140 en 1145. In dat traktaat houdt Willem zijn jongere medebroeders een ‘spiegel’ voor en verkent hij de kern van het christelijke geloof. Een belangrijk woord dat voortdurend terugkomt is ‘mysterie’.

Willem ijkt het mysterie van het geloof als één God in drie personen. Dat mysterie is geopenbaard door de menswording in Jezus Christus. Het is niets anders dan Gods grenzeloze liefde. Liefde is bijgevolg het sleutelwoord om te komen tot kennis van God. Daarvoor haalt de monnik de Schrift aan en de kerkvaders. De gelovige ziel kan Gods liefde zelf voelen en zich door Hem laten omvormen. Dat is meteen de kern van de christelijke mystiek.

Bron: Kerk en Leven

 19,50 In winkelmand

Nog geen reacties ontvangen.

Laat een reactie achter

Speculum Fidei – Willem van Saint-Thierry

De middeleeuwse monnik en mysticus Willem van Saint-Thierry (omstreeks 1075-1148) bleef lange tijd in de schaduw van zijn beroemde vriend en tijdgenoot Bernardus van Clairvaux. Pas in de twintigste eeuw werd zijn oeuvre naar waarde geschat.

Jezuïet Paul Verdeyen maakte het tot zijn levenswerk om Willems spirituele meesterwerken in het Nederlands te vertalen en de inhoud ervan te ontsluiten.
Een van zijn belangrijkste werken schreef Willem tijdens zijn verblijf in de cisterciënzerabdij van Signy, in de Franse Ardennen.

Speculum fidei, letterlijk de spiegel van het geloof, kwam tot stand tussen 1140 en 1145. In dat traktaat houdt Willem zijn jongere medebroeders een ‘spiegel’ voor en verkent hij de kern van het christelijke geloof. Een belangrijk woord dat voortdurend terugkomt is ‘mysterie’.

Willem ijkt het mysterie van het geloof als één God in drie personen. Dat mysterie is geopenbaard door de menswording in Jezus Christus. Het is niets anders dan Gods grenzeloze liefde. Liefde is bijgevolg het sleutelwoord om te komen tot kennis van God. Daarvoor haalt de monnik de Schrift aan en de kerkvaders. De gelovige ziel kan Gods liefde zelf voelen en zich door Hem laten omvormen. Dat is meteen de kern van de christelijke mystiek.

Bron: Kerk en Leven

 19,50 In winkelmand